tisdag 22 september 2009

Den ultimata urgallringen (Här är höstens vinnare)

Foto: TV4

Jag har mina topp tjugo klara, här och nu så ska jag presentera vilka som kommer ligga hack i häl nu när det snart börjar med fredagsfinaler. Det roliga är att jag spelar skivor på hockeymatcherna hela vintern, vilket gör att jag får se hela säsongen på nätet. Men jag ska ändå ha en åsikt, och ni kan ge er fan på att iår sitter jag med facit i hand. Clara Hagman, med eller utan piano så är hon bara bäst, där har ni nummer ett. Joy Himmelmark ligger ungefär på samma nivå, Reza Ningtyas Lindh är Mariah Carey på riktigt. Erika Sehlin är inget speciellt egentligen, men hon kan sjunga och har en utstrålning som jag älskar.

Karolina Brånsgård (Utan tvekan med den rösten), Durna Erdebillic är självskriven och Mariette Hansson som är folkets i slutändan fallande favorit någonstans halvvägs genom finalerna tror jag också på. Karolina Goczokowska lyser starkt trots att hon inte klarade den där sluttampen vi fick se allra sist i programmet, Thilda Söderström lös dock starkast med en svensk ballad. Sist men inte minst, Camilla Håkansson med nöd och näppe. Hon är så otroligt enkel och vacker på alla sätt och vis.

Men grabbarna är väldigt grova iår, jag gillar självklart årets stora, våta homodröm samt flickfavorit Gabriel Brandes. Min egna groda Felix Västerhamn hänger fortfarande med, precis som Eddie Razaz vars stjärnpotential är skrämmande. Carl Chapal, Nils Fredriksson och Rasmus Ingdahl har väl varit självskrivna sedan de steg in till juryn iår? Hackyckling men fortfarande värd en plats är såklart Andreas Johansson. Den där Fredrik B Nybladh är lika uträknad lika fort som han springer in i väggen av extas efter att ha fått gå vidare. Den hårdbantade killen Piotr Poshpiech (Svårstavat? Ja!) är värd sin gamla vikt i guld. Erik Grönwalls röst är som att lyssna på Nanne Grönwall, jag ser inga hinder för honom att spränga huvudet av sig när han ska ta en ton i stil med Christina Aguileras ifrån "Back to basic". Erik Ljung är Robin Erikssons kusin och går vidare om inte den där jävla Jon Sindelius får en ny chans.

Så ser det ut på ett ungefär, och det är så otroligt många namn att det inte går att hålla reda på. Imorgon så ska de vara nerbantade till stenhårda favoriter.

0 Kommentar(er):