torsdag 10 september 2009

Kings & queens - "Så jävla old school" (Indie-pop-rock / hip-hop)

Foto: EMI

Det är allra första gångern jag hör Jamie T, och om jag först och främst skulle klassa honom som singer/songwriter är jag lite tveksam till. Men jag som alltid måste ha lite bakgrundfakta kolalde upp hans förra album "Panic prevention", och jag kom fram till att lätt gitarrock utblandat med Hip-hop beats är en väldigt enkel och smidig förklaring hur hans musik låter. Man skulle kunna säga amerikansk hip-hop om det inte vore för att dagens hip-hop vore så elektronisk och äcklig. Jag lägger gärna honom vid A Tribe Called Quest och annat som William Pharrell producerade på nittiotalet. Fast det här vet man redan om man lyssnat på killen förut, det är lite svart musik gjord av en vit grabb.

Men det är "Kings & queens" som ligger på bordet för att sammanfattas. Och här så har man tagit klivet in i en annan värld där gitarren fått mer fokus samtidigt som alla beats har snyggats till och finslipats till diamanter, slingan i "368" är något jag aldrig kommer glömma. Det är förövrigt en väldigt snygg låt, jag tänker på Kanye West och Will.I.Am både röst och produceringsmässigt. Fast allt är gjort på Virgin Records, en etikett med närliggande pop- och rockinfluenser som The Ark, David Bowies USA släpp och The Kooks. Det jag vill säga med det här är att det är för jävla ojämt, allt ifrån mesig ska till en avskalad version utav Kings Of Leons "Sex on fire".

Men jag måste ge killen en eloge för alla titlar. "Hocus pocus", "British intelligence" och "Spider's web" är så otroligt klockrena, jag blir glad av den multinationella melodifest han skapat. Det är som om man tagit allt jag nämnt ovan i fet stil och mixat det med en spelglad tubadur för att ge den ultimata upplevelsen. Det är inte perfekt, men jag älskar grejen att Jamie T gör något. Jamie T är den anonymaste men samtidigt klockrenaste killen iår, för det är så jävla "old school".

Bästa spår: "Sticks 'n' stones"

0 Kommentar(er):