söndag 1 november 2009

Happyland - "En äcklig popskiva" (Modern storbandspop)

Foto: Sony Music

Vi minns alla Amanda Jenssen, kanske inte för hennes debutalbum, eller för hennes sommarturné. Men hon var med i "Idol" och körde över alla med sina briljanta covers på "Tainted love", "Hallelujah" och "Suspicious minds". Den sistnämnda är en låt som alla vet att den gospelsinfluerade, rockiga tjejtjusaren gjorde för ganska länge sen. Att han tackat Boston för sista gången och sedan somnat in vet vi alla, efter sig lämnade han en inspirationskälla som en liten flicka ifrån Lund tog hand om och vårdade väl. Så nu när hon släpper "Happyland" kan man ganska snabbt dra paralleller till Elvis Presleys gamla stil, men det finns ett problem i det hela.

Om man tar och jämnför sextio- samt sjuttotalet med 2009 så kommer man hitta en viss utveckling i musikskapandet. Det är just det som sätter stopp för dessa vacka melodier. "Save me for a day" och "The end" är låtar som med en lite mer ostädad och rå mixning skulle låta helt underbart, just nu hör jag bara en ren popversion ifrån någon större och välmöblerad studio i Stockholm. Och det irriterar mig, jag blir rent av förbannad på det här.

Att verkligen städa upp låtar och se till att det bara är melodier kvar, helt utan skavanker och fläckar är något som borde vara förbjudet. För det finns ingen charm i det hela, ungefär som att ta bort det där lilla lagret med damm i ett tonårsrum. i spår som "Charlie" och "Autopilot" kan man upptäcka att det finns en rå känsla, men det är inte ens i närheten av det jag är ute efter. Och jag vet att jag kan påpeka konstiga saker, men om den där rösten finns, de där låtarna finns, varför ska då den jävla slutmixen låta som om man digitalt gjort en äcklig popskiva. Jag är ioförsig inget geni på studioteknik, men jag tror att man faktiskt kan vara lite mindre noggrann med alla pålägg.

"Gillar man inte skivan så gillar man inte mig" sa Amanda Jenssen i en intervju, och jag kan säga att jag gillar henne väldigt mycket. Men hon skulle må bra av att inte ta en dusch på några veckor, supa ner sig och börja se lite mer förjävlig ut. Annars, toppen!

Bästa spår: "The End" / "Charlie"

0 Kommentar(er):