tisdag 19 maj 2009

My Antidote - "En enormt exalterande The Killers-slinga" (Pop)

Foto: Peter Bergstrand

Det här är så fel på så många sätt. Tänk er en dröm där ni dejtar en bästis föredetta pojk- eller flickvän. Det går bara inte hur man än försöker se på det. Johan Palm kan hantera sin röst så pass mycket att han tar rätt toner. Sen att hans röst inte kan ta alla toner är dock en annan sak, men på skiva så blir allting så enkelt. "My antidote" eller "Mitt motgift" som hans skiva heter på svenska är rent pinsam efter alla killens uttalanden. Visst jag kanske får ett helt ton med tjejer över mig men han kommer aldrig bli som Bowie, han liknar inte ens en dålig imitation av Suede.

Det är en cool röst sjuttonåringen ifrån Mjölby har, men den görs inte rättvis på skivan där han låter som han redan kommit ur målbrottet. Och om han verkligen har gjort det så är det väldigt imponerande med tanke på att han hamnade där i sommras. Men det här är helt kört, för om han inte sätter sig i studion och gör något med klass så kommer han troligen att få den där rösten som skivbolaget vill ge ut redan nu.

Och vad låter det här som då? Lyssnar man på spåret "You're killing me" så hör jag direkt vibbarna ifrån Erik Segetstedt, Men pinsamt blir det när han i spåret efter "More to her than meets the eye" när tvillingarna Rongedal plötsligt dyker upp med sin "Knock me over". Jag har hört liknande saker men inget som går att jämföra med bröderna, och nu hittar jag något som låter precis som det. Läser bröderna och bandet det här så ber jag om ursäkt, det måste kännas jobbigt att jämföras med något som detta.

Nej, det är inte mycket som är rätt med "My antidote" som kunde ha blivit en riktigt fantastisk Idol-debut. Vi kan skylla på låtskrivarna, Peter Kvint och radarparet Mårten och Lina Eriksson som faktiskt är riktiga schlagerrävar och inte har med Johan att göra. John ME gör anonym pop och det blir inte bättre här. Det handlar helt enkelt om att nå ut till den breda massan och tjäna stålar för att sen kunna göra det man vill i musikväg, men då kan det redan vara försent. jag förstår inte varför, men jag tror vi har ännu ett offer. Fast om man ser det ifrån den ljusa sidan så har han gjort två helt okej radiohits på sin platta. "Emma-Lee" och "Teenage battlefield" som har en enormt exalterande The Killers-slinga. Där har vi det, en svensk och billig kopia av Brandon Flowers!  

Bästa spår: "Teenage battlefield"

0 Kommentar(er):