fredag 15 maj 2009

Lyssna - "Något jag inte trodde var möjligt" (Synthpop)

Foto: Olle Kirchmeier

Det är svårt att göra svensk musik, texterna blir alltid nakna, konkreta och helt värdelösa. Hjärta, smärta och det gör så ont liksom. Här har vi ett exempel på ett riktigt praktfiasko när det gäller texter. Avner som är ännu en vän av göteborgarna i TTA gör ett praktfiasko när han sjunger "När du gick iväg, gick mitt hjärta iväg" och "Jag vill dig ha" i låten "Du och jag". Det är något av det dåligaste jag hört på länge, faktiskt.

Skivan "Lyssna" innehåller åtta låtar i den stilen, och det är faktiskt rent pinsamt att höra på då musiken och sången inte matchar varandra över huvudtaget. Bara bottenskrap av tidiga demos som på något sätt fått nytt liv och sedan bara kastats ut i atmosfären för att blanda lite specialmixade bakvända melodier tillsammans med deta synth- och pianoskräp. Jag hyllade hans singel "Bed för mig", och jag står fast vid att den är catchig och lagom IQ-befriad. Man kan inte annat än att gilla den då den verkligen är TTA.

Med andra ord, skivbolaget Sincerly Yours har lyckats med något jag inte trodde var möjligt, så nu sitter jag här och nästan gråter över hur mina högtalare bli misshandlade av denna grovt felgjorda och ogenomtänka skiva. Tråkigt, miserabelt, omusikaliskt och påminner om patetiska hemmagjorda försök. Jag har testat själv så jag vet vad jag talar om. Och ska du nödvändigtvis lyssna på Avner så ta då det Kaliforniska rockbandet istället, annars är det självmord.

Bästa spår: "Bed för mig"


2 Kommentar(er):

Andreas arvidsson sa...

you know, bad music kills good sound

Latecica sa...

En dag så kommer du att förstå, vilsa lilla barn