fredag 28 augusti 2009

En grammatisk fördel med blogg

Om en lärare frågar eleverna "Kan ni sköta er och jobba utan surfa durfa?"en fredag eftermiddagen sista lektionen och tror på elevernas slaviska "Ja" så är man väldigt godtrogen. Men eftersom vi efter lite tjat lyckades få förtroende att sitta ensamma i en datorsal istället för att ha håla tills lektionen egentligen skulle ha börjat så kanske vi borde lyda, men sen när fick vi tonåringar något som helst samveta över att hålla någon vuxens förtroende? Jag lyssnar igenom Fever Rays album samtidigt som jag nu bloggar och gör några enstaka repetitionsövningar, ja jag gör faktiskt det! Fast jag är lite förbannad,världens sämsta tangnetbord har mellanslagstangent som som fungerar lika bra som en stekspade utan själva spaden.

Men ifall Åsa nu skulle komma in på bloggen och läsa mina fina avslöjanden så har jag fixat en liten egenskriven text på spanska, den går så här. "Hola profesora Åsa, tú es una profesora muy instroctiva. Me gusta tú sentido del humor y misercordiosa, Espera tú es buena y se enfadada cuando..." Och där kom Åsa, jag kan faktiskt inte avsluta min text förrän hon kommit på hur man böjer "att läsa" som är "Leer"till "Du läser". Och då kan vi ta det på svenska, tack vare detta blogginlägg så kanskevi lär oss något viktigt ifrån de oregelbundna verbens värld.

0 Kommentar(er):