måndag 24 augusti 2009

Emils korta göteborgshistorier: Glassen


Foto: Enmilsten


Visste ni att Göteborg stad grunades 1621? Det var typ det enda viktiga som hände det året. Sverige tog ioförsig över Riga men det håller vi tyst om, historia hör inte hemma överallt vid alla tillfällen. Däremot så finns det trevliga anekdoter, små berättelser och sagor som är helt sanna. Till exempel så har vi Liseberg och glassberg som sammanflätats till en lång nedförsbacke, vi ska snabbt åka ner och se vad vi träffar på. Och toppen ligger vid kalliskiosken där GB Glass har varit det enda som sålts i glassväg. Tror ni jag var trött på skiten efter att ha smakat i stort sett alla?

Iallafall så var mitt besök på Liseberg ingen höjdare, jag åkte nämligen ingenting bokstavligt talat. Att gå runt i fem timmar kanske inte är så kul, men jag varken ville eller orkade åka något. "Balder" är på tok för läskig, precis som "Kanonen". Och jag ville inte bli blöt eller snurra så då försvann typ resten, det som återstod försvann antigen med höjdskräcken eller så var jag för stor. Så "Svensktoppen nästa" blev mitt nöje, svensk halvtaskig musik och en glass som faktiskt höll mig vid liv. För högt uppe i "Lisebergstornet", där fanns det folk. Nedanför i foaljén stod jag och pratade med en glassförsäljerska.

"Hot fudge sundae" hette glassen och bestod av krossade kakor i en pappersbägare som sedan täcktes med tre glasskulor som man sedan tryckte ett stort hål i. Där i hålet så fyllde man upp med massor av smält mörk choklad , och det toppades med sås, strössel, grädde och ännu lite mer sås. Sedan var det bara att hugga in efter att glassförsäljerskan skrattat högt och gett mig sitt sjuka mästerverk, redan innan jag hann till bordet så rann det om den. Men fy helvete vad den var god, jag hade choklad i ansiktet, på armarna, skorna, bordet och för att inte tala om i magen. En sjuk sockerkick som jag aldrig glömmer, ett sockersött minne ifrån Göteborg.

0 Kommentar(er):