tisdag 28 juli 2009

Internet och den där serietidningen

Foto: Enmilsten

Jag gillar den här debatten om fildelning, för när det dyker upp en serie i en simpel underhållningstidning så börjar man bara skratta när media och bloggar ger sig på den diskussionen direkt. Jag vill själv att alla noterar dess ursprung, Holland år 2007. Fundera lite på den och fortsätt bråka om Egmont (Förlaget som ger ut tidningen) hade några baktankar eller om serien bara blev en sidutfyllanad utan någon speciell anledning. Själv tycker jag det är en klockren och kort halvsatir på Kalle Anka och Farbror Joakims snålhet.

Har faktiskt också listat ut hur man blir av med den där fula kornigheten eller med ett finare ord bildens kvalitétsförlust. Det handlar om att spara bilden i ett förlustförebyggande format, och det är vad jag har gjort. Tänk vad svårt allting ska vara på internet, att man itne bara gör en filtyp som funkar för allt förstår jag mig inte på. Istället för att bygga stora torrentsidor och system för att kringgå IPRED så kan väl någon ta sig tid och börja fila på det projektet?

0 Kommentar(er):