fredag 31 juli 2009

Endast ett flum skulle tacka nej till en repris


Foto: Enmilsten

Sova är faktiskt rätt överskattat, uppe ur sängen och tankad vid nio efter en lång kväll och natt med musik, folk, Östersund. Fast nu ljuger jag, för jag älskar att sova. Eller egentligen bara den där studen då man nästan sover och vet om hur skönt och tyst man har det under täcket. Men skitsamma för nu är jag åter igen igång och laddad för en till kväll med löjligt mycket ös. Och jag är redan orolig för att vi inte kan toppa torsdagens riktiga festivalkänsla, för fy fan vad vi fick till det när vi hade träffat två stockholmare ifrån en grupp som ska förebygga och motverka rasism och mobbing. Det var magiskt när vi bara stod allra längst fram och kunde alla låtar med Florence Valentin, och hur August Berg kom ner efter spelningen och hälsade på oss som stod. Vi fick inte höra "Vilket flum Micke Blom", men vi var ändå glada för att det var en otroligt positiv och laddad publik som fattade vad som skedde på scenen, ren och skär magi.

Fast innan det brakade loss på scenen Tutti Frutti så hade vi gömt oss lite längre bak på Badhusparken och lyssnat in Johnossi, som är ett riktigt bra band fast helt utan connection med publiken. Alla vrålar, de spelar men inget mer. Och vi återvände också till just Badhusparken senare samma kväll för att se den magiska Olle Ljungström, han kan vara den enda i världen som kan skapa en stillstående koregrafi med en gåkäpp. Men herregud vad bra han var med "Drömmar", "Morotsman" och min absoluta favorit ifrån det självbetitlade debutalbumet ifrån 1993, "Jag spelar vanlig". Efter allt jag sett och borde sett iår, jag skulle inte byta ut igår kväll mot någonting annat.

Och så rundade vi av kvällen med det sista av en synthifierad Titiyo, det var bra enligt min mening men saknade verkligen allt. Vart var tempot, soulen och hon? Det var ljupt, mörkt och sansat och jag hade en enkel hatkärlek till det halvtomma scenområdet där hennes "Ooh, ooh, oh" ekade ut i natten. Nu är klockan tjugo över nio, och allt jag hör är "Crystal clear mud".

0 Kommentar(er):