söndag 26 juli 2009

En superstjärna är återfödd


Senare idag så kommer ett inlägg om Francois Virot och hans album "Yes or no" som jag lyssnat på nu sen tisdags. Och så ska jag även gå vidare med min skivor ifrån Dotshop och ta tag i War Against Sleep med "Messages", rent spontant så känner jag att det här något väldigt brittiskt och kanske lite meningslöst hårt eller löst i rockstuk. Den släpptes iallafall år 2004 på Fire Records i Nottingham vilket i sig inte säger särskilt mycket men kanske kan säga allt ändå. Fast det ska jag låta vänta en stund, för nu så har jag hittat något riktigt roligt att lyssna på.

För jag tycker själv att man inte kan avsky artister som slog igenom mellan sextio- och nittiotalet, för då var det en tid då allting gick via skivaffären och de klassiska talangscouterna resta världen över för att hitta alla musikunder. Till exempel så har vi Clive Davis som hittade Bruce Springsteen, Pink Floyd, Janis Joplin, Earth, Wind & Fire och Whitney Houston, han gjorde världen till vad den är idag. Och vi ska ta en titt på den sistnämna i artistuppradningen, för hon är aktuell igen. Och det handlar om riktig radiomusik, för en gång i tiden så var radion fylld med pianoballader och pop av finaste sort. Året var 1994 och man hörde R.E.M på radion tillsammans med Lisa Ekdahls debut precis som Oasis, Leonard Cohen, Mariah Carey, Elton John, Roxette och självklart Rednex.

Men nu när radiomusiken tappat all sin mening så kommer få godbitar fram ur mörkret, jag pratar om "I look to you" som är smakprovet ifrån Whitney Houstons nya album med samma namn. Det är en fantastisk enkel popmelodi utan allt wailande och med ett amerikanskt hjärta. Så jag bugar, bockar, tackar och önskar året 1994 samt 1987 en trevlig comeback, vi kan faktiskt behöva det.

0 Kommentar(er):