söndag 28 juni 2009

Observera, det här handlar om politik (Samt en paparazzi)

Foto: Enmilsten

Det brukar alltid bli en massa tjafs när jag börjar skriva om politik. Eftersom jag har min egna syn på saker och ting så är det självklart att folk blir irriterade, frustrerade och till och med arga när jag får chansen att göra mig hörd. Men nu är det så att Almedalsveckan är igång och alla politiker är här med reklamprylar, godis, broshyrer, ungdomsförbund, idella föreningar som vill bli hörda och en massa andra påhitt. Såg så sent som idag ett par spjällsängar som stod utspridda på stan, tydligen så ska de vara för folk som vill prata om de unga och deras minimala påverkan i samhället. Min fråga där, varför ställer man inte upp enorma spjällsängar som verkligen syns och ger en reaktion?

Att gå ett varv i hamnen dena här veckan som kommer är ungefär att likna med ett besök hos turkiska köpmän. Man måste egentligen stanna och bli påprackad stora pappershögar som man ändå slänger när man ser en papperskorg. Alla partier är här, plus den svenska kyrkan, röda korset, några som vill rädda östersjön, Gotlands turistförerning med flera. Partiledaren för Piratpartiet lär också dyka upp om man ska läsa deras öppna planering på forumet, men frågan är fortfarande vart alla aktiva medlemmar på Gotland är. Och jag som är en stark enmansrörelse mot partiet kan då meddela att vi faktiskt har bättre för oss än att vara aktiva i två procent av alla de viktiga samhällsfrågor som finns.

Men nu så släpper vi det innan någon hackar mig och gör livet surt, jag ska faktiskt bara koncentrera mig på att sola, jobba och ta kort på politiker då man kan vinna härliga priser ifrån det gotländska mediesamhället. Det är jag och kameran, vilket dreamteam!

1 Kommentar(er):

grey sa...

Om du anser att de grundläggande demokratiska värderingarna inte är något som är värt att fokusera på har du naturligtvis rätt att tycka det.
Själv anser jag att rättssäkerhet, integritet och demokratiska grundvalar absolut är något som man bör sätta i första rummet. Tyvärr är det lite problem där. M, KD och S har aktivt arbetat för försämrad demokrati i och med bland annat FRA och Ipred. FP och C har redan sålt sina röster i sådana frågor för att få vara med och regera. V, MP och F! har klargjort att de anser detta är relativt oviktigt jämte deras kärnfrågor, så de säljer det gärna för att få vara med och bestämma. SD säger en sak utåt nu, men deras ideologi säger något annat, precis som de också själva gjorde innan debatten tog fart. Kvar återstår PP. Tur att jag hittat ett parti som sätter demokratin främst och inte bara snackar för att sedan svika.