tisdag 26 maj 2009

Ren moralpredikan (Alla journalister hör upp!)

Foto: Enmilsten

Journalistik är något jag är fascinerad av, sen att det finns vissa som inte hanterar det på rätt sätt alla gånger är en annan sak. Jag fick nämligen i uppdrag att skriva en artikel till lokaltidningarna om soarén. Jag har tidigare postat en snabb bit av den här i bloggen men den publicerades i tidningen och på webben i fredags. Dock, jag nämnde nyss att alla inte hanterar det på rätt sätt alla gånger och något som jag kan bli lite irriterad på är vems namn som står i slutet av artikeln. 

Marie som är lärare på skolan skickade in artikeln åt mig och fick den då publicerad i sitt namn. Hon har nu försökt få det ändrat men tidningen Gotlands Allehanda har själva valt att inte rätta detta. Jag som är nybörjare på ämnet men ändå har en inblick anser att förutom att artikeln ska vara sann så måste källan och författare stämma. Exempel, skriver jag något riktigt skitigt om någon eller något och en annan persons namn står i artikeln så får den andra ta skiten för hur jag uttryckt mig. Jag tror inte det uppstår i det här fallet men det är för mig en självklarhet.

Så kvällens stora tabbe är gjord av någon redaktör på en lokaltidning här hemma på Gotland. Jag stör mig inte på att någon får ta äran för mitt arbete, men ur en moralisk journalistikregels syn så är det allt annat än rätt. Läs artikeln här.

0 Kommentar(er):