torsdag 28 maj 2009

En annan lektion i journalistik

Vilken är grundregeln för en offentlig person? Jag vet, jag vet! man får faktiskt tåla lite skit. Detta har norrmannen som vann hela Eurovision inte förstått. Alexander Rybark kunde inte ta en etta ifrån den svenska recensenten Markus Larsson, precis som Keith Richard inte kunde ta en sågning från samma kille. Jag skrattar, lämnar ifrån mig ett leende och skrattar igen för det är så barnsligt. Kan man inte ta ett ont ord om dig så är det nästan på gränsen till en personlighetsstörning. 


Fast det mest komiska är faktiskt att påstå att recensenten inte kan få jobb igen på grund av en recension, då har man inte lite höga tankar om sig själv. Odrägligt och pinsamt är vad det är. En recension är till för att visa upp en åsikt och kan man inte hantera ett par ord ifrån en människa ifrån ett annat land så är det så otroligt löjligt att jag nästan dör av skam. Så ännu ett exempel på journalistikvett och vad man gör i jobbiga situationer. 

Den norska recensentkåren kan först och främst hitta en klippa att hoppa ifrån och inse att bara för att man vunnit något utanför landet så är inte allt efter den vinsten av guld. Det gäller att inte bli partisk när man skriver något som ska skrivas ur just det perspektivet. Tänk om alla socialdemokrater på en tidning skulle få glädjerus och bara skriva positivt om dem i alla artiklar om de vann valet? befängt!

Ordspråk på vägen till norrmännen, "Det är inte hur man har det, det är hur man tar det" och "Bara för att man har en vinst är man inte guldmedaljör".  

0 Kommentar(er):