torsdag 29 januari 2009

En väntande längtan

Man börjar bli trött på alla dessa tidiga dagar, det känns som man ligger efter på något sätt. Funderar på om jag ska vänta in nästa lov och bara hela veckan non-stop. Tänk att få bo i sovrummet med en teve, böcker och lite musik. Jag skulle nog klara mig.


Mamma ställde förövrigt frågan om jag verkligen avskydde och hatade Gotland när jag nu skrev det. Och jag kan svara lite klokare nu när jag gör det i skrift, och så är det kanske någon mer som undrar. För det är så att jag vill här ifrån och bryta min vardag. Skaffa nya rutiner med andra förhållanden. Spelar ingen roll om jag byter öns bussar mot  tunnelbana, om jag ersätter ICA med Lidl eller om jag hejar på AIK istället för inget lag alls.

Men för att bryta mönstret och alla rutiner så måste jag börja om någonstans där det ser annorlunda ut. Stockholm, Göteborg, Uppsala, Kiruna, Malmö eller vilken stad som helst. För det är bara att inse att jag inte kommer ha någon som helst längtan efter ön Gotland förrän jag lämnat den.

Foto: Enmilsten

0 Kommentar(er):