onsdag 5 november 2008

Låt FRA vara, snälla?

Det finns två saker som vi svenskar kan, nedvärdera oss själva och klaga på allt som hotar att störa våran tid då vi inte nedvärderar oss.


FRA är återigen igång och denna gång är det några glömda punkter som ska strykas så man går in ännu mer emot den personliga integriteten och vi blir ännu mer rädda om vårat liv på itnernet där vi mobbas/mobbar, nervärderar/nedvärderas och klagar.

Om då måste jag bara fråga, varför ska jag bry mig om någon jag inte känner läser min chattkonversation på msn om att jag vill gå och se en viss artist i globen eller dylikt? Det är verkligen inte hemligt och det är knappast så att dem bestämmer sig för att lägga ut detta någonstans.

Det enda som kan hända är att någon som är emot FRA hackar sig in och tar fram alla dessa lagrade uppgifter och publicerar. Men då går han/hon väl ännu mer emot den personliga integriteten? Den enda oroliga borde vara den som har någon bekant som jobbar på FRA.

3 Kommentar(er):

Anonym sa...

Du glömmer bort lite grand.
Eller inte så lite heller.

Det handlar inte om din mailkonversation eller om dina biljettinköp.
Det handlar inte om det du vill att staten ska få veta om dig, det handlar om det du kanske inte är medveten om är "olämpligt" i statens ögon.
Vilka du donerar pengar till, om du är du fackligt aktiv, om du har kompisar som är engagerade i palestinafrågan, om dina föräldrar vid någon tidpunkt i sitt liv var medlemmar i kpml(r) eller prenumererade på en (i statens ögon) olämplig tidning.

Det handlar om att FRA registrerar allt du gör på nätet, vilka du känner och vilka de känner.
Vilka du ringer till och vilka de ringer till.
När du ringer, när de ringer etc etc.


Du kanske tycker det är helt ok att staten ska kunna registrera dig och vilka vanor du har.

Jag tycker inte det.

Anonym sa...

haha...det var naivt.
IB-affären på 70-talet var också ok tycker du?
Kinas avlyssnande av medborgare också?

Anonym sa...

Enmilsten.

Du har missat bland det mest fundamentala inom demokrati.

Oskyldig tills motsatsen bevisad.

Jag ska, fram tills jag är skäligen misstänkt för brott, inte bli monitorerad av staten.
Jag ska inte riskera att få min kommunikation genomsökt.

Staten ska inte bestämma hur min vänskapskrets ser ut, staten ska inte ens ha insyn i hur min vänskapskrets ser ut.

Jag är en vit man i yngre medelåldern, samhället är uppbyggt runt att personer som jag ka ha det bra, det är inte för min skull jag protesterar.

Jag protesterar för de tre somaliesvenskar som fick sina tillgångar frusna utan tillstymmelse till bevis, jag protesterar för de två egyptier som blev deporterade och utsatta för tortyr i Egyptiska fängelser utan att deras sak ens var prövad i domstol, jag protesterar för att jag anser att staten inte ska ha insyn i om jag är fackligt aktiv, om jag är hetero- bi- eller homosexuell eller vilket parti jag röstar på.

Framför allt protesterar jag för din skull.


För när staten får för sig att du, trots att du påstår att ditt mjöl i påsen vitt, verkar misstänkt, vem finns kvar att protestera?


Vill du, på fullt allvar, att staten ska monitorera vilka du käönner, vilka sidor på nätet du besöker, vilka du mailar, vilka de mailar i sin tur, vad du handlar, när du handlar, vart du handlar, vem du ringer, dina bankkonton, dina banktransaktioner etc etc.

Får inte detta dig illa till mods behöver du studera 70- och 80-talshistoria.

Speciellt den om ÖstTyskland, Rumänien och Sovjet.