söndag 5 oktober 2008

En gömd musiksmak..


Jag lyssnar på pop, och inte bara den där vanliga popmusiken, utan alla sorters. Alternativ, radiopop, etnopop, indiepop, disco, schlager, solskenspop, tonårspop, synthpop osv.


Pop är, enligt de flesta den musik som görs av kommersiella artister och spelas på den kommerisella radion. Det är totalt omöjligt att förklara vad som ingår och hur en poplåt är uppbygd. Dock finns det dem som påstår att intro, vers, brygga, refräng, vers, brygga, refräng, stick, brygga, dubbelrefräng och outro är vanligaste strukturen.

Men igår när jag spelade skivor och temat var hårdrock så fick mina nerver spel, för jag känner mig helt kass på det ämnet. Men jag ställde mig där och började spela bland annat Iron Maiden och Lordi så insåg jag hur jag stod och hängde med i låtarna. När det väl var dags för disco så ville jag bara fortsätta på hårdrockstemat.

Så trots att jag går runt och sjunger på min pop dagarna i ända så finns det faktiskt ett spår av annan musik långt, långt in i själen.

0 Kommentar(er):