torsdag 10 september 2009

Bagges flicka slutar femma (mer kan vi inte förvänta oss)

Jag är totalt spyfärdig efter vad jag hört ikväll, "Idol" saknade ikväll både höjdpunkter och spontana och nya upptåg. Robin Eriksson och det lilla pr-tricket han körde för sin nya platta kan vara det tråkigaste någonsin, precis som jag inte ens tyckte synd om Ghanzi El-Hamwi som med sin fula och komplexa stil förstörde mitt humör totalt. Jag har redan i dagens blick på morgondagen förberett mig mentalt på killen i den gula hatten som varit med ett par år nu, brukar man inte kalla honom för DJ Gräsklippare? Hur som helst, kvällens enda värda ögonblick är Anders Bagges egna show, jag vill inte vera negativ mot programmet men bara den lilla snutten där han Mårten med det svarta håret och som i stort sett bara kunde meningen "Du måste skoja" gjorde honom värd allt han fick.

Nej jag gillade inte Mariette Hansson, eller hon sjöng bra men det är så genomskinligt hur mycket "Idol"-femma hon är. Det slutar med att hon sjunger "What a wonderful world" på temat kärlek och försvinner ut i tomma intet. Vad krönikören Martin Söderström ser i henne är inte direkt något jag kan förstå, men sen så är han någon av de mainstreamade och mest förutsägbara journalister jag läst någonting av så är det inte så konsigt. Nej jag är bara bitter, men däremot så måste jag ge ännu en eloge till reidgerarna. Hur kan man få in Lykke Li i vartenda avsnitt av auditionturnén? och hur kan man ens komma på tanken att ha The Knife med "You take my breath away". Även La Roux, Mando Diao och ytterst bra dansmusik som jag tyvärr inte kan namnge återfann sig i programmet. Det kallar jag bra arbete, riktigt bra arbete.

Fast jag måste erkänna, asiaten Reza Ningtyas Lindh påminner om en äldre tjej som tog sig vidare förra året trots att hon aldrig skulle passa in i formatet "Idol". Älskar henne dock, det var en sån lycklig känsla hon spred. Man tror inte på att det är henne om man har hört henne prata vanligt, det är som om hon mimar till Mariah Carey.

1 Kommentar(er):

Anonym sa...

Reza Ningtyas Lindh va ju värdelös ju haha man skrattade ju när hon sjöng