torsdag 26 mars 2009

Jag förstår (inte)

Jag lovade att jag skulle ta upp det här, varför spelar vi inte "La voix" i radion? Det är en fråga som många ställer sig just nu, och de svar jag sett är löjligt dåliga. Malena fick röster från två eller trehundratusen, men det var fortfarande tre miljoner som inte röstade på henne. Ungefär så lyder Sehlberg på Rixfms försvar. Men då ställer jag motfrågan, Molly Sanden som inte ens fick hälften av vad Malena fick, ska de spela henne trotsa att hon var mindre populär? 

Borde vi inte stötta vårat bidrag i den stora Europafinalen? För jag vet att svenskarna vill höra den här, människor som dagligen lyssnar till radio på kontoret, i bilen eller vilken sorts arbetsplats som helst skulle snabbt få in den här. Psykologi fungerar så enkelt att om man spelar en låt kommer större delen av lyssnarna tillslut gilla den. Sen att låten är influerad med opera är ett problem, men ett problem som jag inte förstår.

 Jag kan förstå om man har svårt med höga toner, jag kan förstå att man inte gillar att en kvinna låter osm just Malena gör, men om man lyssnar på låten och nynnar med så förstår man att det här går att lyssna på. Vi råkar bara ha fördomar att opera är gamla tjocka människor som skriker på franska, italenska och latin.


1 Kommentar(er):

Chanderton sa...

Nog kan dom spela den på radio (lyssnar iofs aldrig på svensk radio), men låten ligger iaf 2:a på t.e.x iTunes försäljningslista (etta ligger "tingeling" komiskt nog), vilket ju brukar säga lite om populariteten.