lördag 28 februari 2009

Vad BWO aldrig kommer klara och den feta damen

Foto: Enmilsten

Sju caballeros vågar livet, att segla de sju haven, de majestätliga världens sju underverk och kvällens sju alldeles för jämna bidrag. Men vänta lite? är det inte åtta bidrag i ett startfält? Jo, men jag kan säga redan nu att jag räknat ut de tre unga rapparna i Next 3, det spelar ingen roll att en av deras morsor har dött i cancer (vila i frid), det är bara inte bra.  

Kvällens storheter är Mezzosopranen Malena Ernman med låten "La Voix" och den gotländska stoltheten Susanne Alfvengren, båda har lyckats få till varsin underbar låt. Malena har till och med skapat den mest vassa och internationellt oslagbara versen som BWO aldrig kommer i närheten av. Det är dock väldigt synd att man inte kan höra vad hon sjunger i refrängen, men det är en självklar top tio i Ryssland. Susanne deltar tyvärr som veckans kulturarv, men hon har den dubbla utstrålningen hos Sussie Tapper och Ainbusk tillsammans.

Radiofjantarna Star Pilots deltar med "In the heat of the night", bara det att de byt ut sångmelodin. Lyssnar man på en singback version av deras schlagerbidrag och deras sommarhit så slår jag vad om att man inte kommer veta vilken som är vilken utan facit. Agnes fortsätter med sin smittande radio-pop som faktiskt är riktigt smart och enkel. Men hör och häpna, om man lyssnar riktigt noga kan man i sticket höra Peter Jöbacks sommarplåga "Jag blundar i solens sken", det är sant. Vi vet ju att hon tidigare samplat Coldplay och "Viva la vida".  

Sen vet jag inte vad jag ska säga om Thorleifs, det är en schlager utan dess like. Svensktoppen har en ny långkörare på gång, kanske den rent av kan köra ut Benny Anderssons orkester? Sarah Dawn Finer är svag och medioker på skiva, men jag vet att hon alltid höjer sina låtar rejält när hon väl är på scen. En överdivig låt som är baserad på ett beat i tre minuter delad på två schlagertjejer sammanfattar Anna Sahlene och Norska Marias bidrag ganska väl tror jag.  

Okej, nu är det bara att välja och vraka nu när vi faktiskt inte behöver dra ut potensiella vinnare (Vi har drygt sju stycken). Om vi börjar med den stora sviktande mupp-operan så är hon självklar att hamna bland den internationella juryns favoriter, för att nå andra chansen så krävs det att vi ska höra vad hon sjunger. Dansbandet och den feta damen med diafragman ser ut att hamna direkt i Globen medan Radions gullunge Agnes och Star Pilots får åka till Norrköping (Eventuellt byter Dansbanet och Star Pilots plats). Vad händer med divorna, gotlänningen och grabbarna då? Jag säger bara bortglömt, överdos av kultur och pisspaus.  

Folk kallar veckans artister för dödens grupp, och har jag tre av fyra ikväll igen så är jag mer än nöjd.  

0 Kommentar(er):