söndag 18 januari 2009

Grammatik och dramatik

Jag försöker vara grammatiskt korrekt, ha så få stavfel som möjligt, följa de regler som finns samt undvika slint på tangentbordet. Även särskrivningar, citat-tecken och stora bokstäver är saker som måste tänkas på i varje inlägg. Jag tror jag gör rätt, men det blir kanske fel av någon anledning och då måste ni som språkpoliser säga till.


Mitt mål är att kunna svenskan i stort sett felfritt och kunna skriva en text i word utan att programmet ska behöva ge mig antigen gröna eller röda små linjer som berättar att något är fel. Jag stör mig jämt på alla som följer grammatik och tycker att jag behöver ett par som är likadana. Annars kommer det kännas som om jag är bäst och kan se ner på alla som använder talspråk som "dom", skriver alltid med ett "l" och glömmer stor bokstav i "Sverige". Bara en påminnelse, och om min grammatik är felfri så berätta gärna det.

Tänkte avsluta kvällen med en ganska rolig historia från ett land som faktiskt har ett djävulskt svårt skrivspråk. På en gala i Frankrike så hade man räknat rösterna fel i kategorin årets låt och då givit priset till Katy Perry när vinnaren egentligen var Rihanna. Med tanke på hur Katy verkar vara som person (baserat på diverse intervjuer och gästframträdanden på galor) så kan jag tänka mig hur hon regerat när hon blev tvungen att lämna tillbaka priset.

0 Kommentar(er):