tisdag 11 november 2008

Skandinaviens lag

Foto: Enmilsten

Jag hatar när det går bra för andra, självklart blir jag avundsjuk när någon får MVG medans jag sitter på ett futtigt G. Jag står inte ut med att någon jämårig får mer lön eller beröm än mig. Jag är sån, varför? Jo, för jag bor i Sverige och styrs av jantelagen.

"Tro inte att du är bättre än någon annan" lyder huvudregeln i Jantelagen som skrevs ner av en norsk författare vid namn Aksel Sandemose för länge, länge sen. Och så är det, på ett eller annat vis. Vi kan le och krama om den lyckligt lottade, men inombords bara vilja vara i just den situationen och tycker att vi förtjänar den bättre än honom/henne.

Och när det är så att ingen får sticka upp så vill man själv göra det. Statusprylar så som lyxiga spabad, märkessaker (i synnerhet kläder) och riktiga vrålåk är exempel på hur vi gör för att känna oss viktiga. Köper en lägger han eller hon ribban och alla följer då efter. De som inte klarar ribban trycks då ner och blir ännu mer avundsjuka.

Vissa personer jag känner förnekar att de styrs av Jantelagen, men de gör dem alltid. Kanske inte på det mest självklara sättet, dock finns det alltid något.

0 Kommentar(er):