måndag 10 november 2008

Fildelning är inte mord, men nära nog...

Foto: Hyperbolic Pantsexplosion

Förlåt att jag inte kan släppa det här men idag publicerade aftonbladet en artikel om den nya fildelningslagen även kallad IPRED-lagen (kunde ha varit något fyndigare kanske?).
Rättighetsinnehavare som jobbar på t.ex. skiv- eller filmbolag ska få reda på om fildelning sker från en viss IP så det kan tas upp i domstol och pegnar hit och dit bla bla bla...

Jag håller just nu på med etik och moral där jag har valt att skriva ett arbete om just piratkopiering och fildelning. Ett ämne som jag nästan varje dag påminns om då folk pratar om att de laddat ner den här och det här från priaterbay osv.

En undersökning visar att närmare 90 % av tillfrågade tycker det är okej med fildelning. Vilket jag inte kan förstå mig på då det är samma sak som att ta en CD i affären. Eller är det?
Mördar du någon på internet så åker du inte dit, varför ska du då åka dit för att du stjäl något?
Du tar någons verk helt utan att betala för det.

Att vara liberal verkar bli allt populärare. Ta vad du vill, hugg ner vem du vill och stoppa i dig vilka droger du vill. Men om du utsätter någon söt, känd eller på något annat sätt folklig person så räkna med att få spö så in i helvete.

Moral som sagt, vet man inte vart gränsen för mitt och ditt går, även på internet så vill inte jag umgås med honom/henne då denne plötsligt kan få för sig att släppa moralen och hugga ner mig.

1 Kommentar(er):

Anonym sa...

OJ läser du om fildelning eller etik och moral? Jag tycker du ska hålla dig till moralen och låta andra ta hand om fildelning och lagar!