måndag 25 maj 2009

Men om han spelar där så kan inte hon vara där och, eller hur blir det nu?

Fever Ray, Karin Dejier Andersson, The Knife, Fever Ray, The Knife, Karin,The Knife? Det var en enda lång tankegång som passerade i mitt huvud efter att dagens reserach genomgåtts, och nu inser jag att steget mellan Fever Ray och The Knife är så otroligt långt om man inte känner till vad som står bakom dessa två konstverk. Jag tror iallafall The Knife är ett konstverk trots deras miserabla psykadeliska electroindie som jag inte riktigt förstått mig på alla gånger.


Men skit i det nu för Karin Drejier Andersson är Fever Ray, hon har efter sin mammaledighet skrapat ihop så mycket råmeterial utan brorsan Olof att hon kunnat sätta ihop en egen platta som framhäver hennes underbart attraktiva röst. Det är stilla gjord världsmusik med en släng av lugna electrobeat och snygga runda toner. "Triangle walks" kan vara en av de smartaste låtar som gjorts i electroväg. Så nu sitter jag här med min nyfunna information och konstaterar att de skygga artisterna inte alltid är så skygga. 

Notering: Finns det någon mer än Sally Shapiro vars identitet inte är känd?


0 Kommentar(er):