lördag 18 oktober 2008

Men, hur? Vad får jag nu lägga upp?

 

Foto: Enmilsten

Det är otroligt farligt surfa för mycket på internet. Man kan förståss få virus, men man kan också hitta artiklar som skapar kaos i huvudet. Nu har jag märkt att jag surfat för länge.

Metro har skrivit en artikel om vad som är tillåtet på bloggar och inte, jag klarar faktiskt av det mesta. texterna är mina egna, jag lägger inte upp ljud/video-material som jag inte äger (med undantag för youtube). Men jag har totalt brutit reglerna när det gäller bildanvändning.

Många bilder är upphovsrätts skyddade, använder jag en bild som någon fotograf tagit och han/hon sedan upptäcker det så kan jag bli skyldig att betala för användandet. Så om någon fotograf tycker att jag använt deras bilder utan lov och vill att jag tar bort dem/betalar för dem så hör av er. Tänker just nu mest på fotografen för tv4 och "Idol".

Problemet nu är bara att jag inte vet vart jag kan hitta bilder som inte är upphovsrättsskyddade, kan ni någon bra sökmotor där jag kan filtrera så släpp en kommentar.

1 Kommentar(er):

Anonym sa...

http://www.fotoakuten.se/
Och givetvis är google din vän:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=gratis+bilder&meta=

Att fråga en fotograf om lov är också ett sätt.