torsdag 22 maj 2008

Kvällen K som stavas ESC

Jag är väldigt osäker ikväll. Statistik och startordningar förvirrar tillsammans med trygga tänk om hur Sverige inte går till final alternativt gör det. Själv har jag svettats när jag satt mina betyg och tippat vilka som går till final. Har jag tur så kommer jag blogga under kvällens redan bestämda kisspauser och för hoppningsvis efteråt om jag inte dör i någon form av chock.
Från det till mina ord. Enjoy!

Semifinal II

Island – Euroband – This Is My life

En klassisk E-Type ripoff. Lika smaklöst, lika omusikaliskt och ger garanterat huvudvärk. Det enda positiva är att de får Sverige att se bättre ut.

*

Sverige – Charlotte Perelli – Hero

Vårat hopp i Belgrad! Klassisk Eurodance och utan tvekan en av kvällens bästa låtar, nu verkar jag kanske väldigt svensk och bara tänker positivt på just vårat bidrag. Vi har inte missat en final på 53 år. Varför skulle vi göra det i år?

****

Turkiet – Mor Ve Ötesi – Deli

Popigt med lite rock, de sjunger så vitt jag vet på turkiska vilket gör det hela sämre än vad de redan uppnåt. Men med rätt scenshow kan den slinka sig till final.

**

Ukraina – Ani Lorak – Shady Lady

Jag fattar inte riktigt den här låten, man känner rytmen och den är enligt de flesta väldigt bra. Men den känns ganska B och den kommer aldrig riktigt till någon höjdpunkt. Vad som gör att alla tycker den är så bra är för mig ett mysterium.
Men det ryktas show på lång väg.

***

Litauen – Jeronimas Milius – Nomads Of The Night

Här kommer kvällens första kisspaus! Under 3 minuter kommer alla som inte är kissnödiga behöva genomlida John Blunds onda tvilling när han står på scen och vaggar alla till sömns. Svårt att sova? Jag lider med dig..

-

Albanien – Olta Boka – Zemerën E Lamë Peng

Jag har inte varit så mycket för årets ballader. Men den här kan nog funka.
Lugnt, skönt och man somnar inte. Sångaren verkar lite osäker, men annars inga problem.

***

Schweiz – Paolo Meneguzzi – Era Stupendo

Och årets plagiat är här, eftersom jag gillade låten som Amy gjorde så gillar jag även den här vilket även resten av Europa också kan göra. Väldigt Mediokra som växer och avslutas med dunder och brak.

****

Tjeckien – Tereza Kerndlova – Have Some Fun

Nja, men kanske… förresten glöm det. Min musiksmak har delat sig i två läger och vägrar bestämma något om den här låten. Bisart bra dålig.

**

Vitryssland – Ruslan Alehno – Hasta La Vista

Rockigt och popigt, den vanliga östliga formeln är tillbaks. Än så länge har man inte kommit så långt på det så oddsen är emot honom. Men i den här tävlingen är det kastvindar hit och dit så man kan inte räkna bort honom. Titeln är rätt lätt att komma ihåg så lite plus där, och väldigt tjatig så vid röstning kan denna smyga sig in och göra sig påmind.

***

Lettland – Pirates Of The Sea – Wolves Of The Sea

Årets bästa plojlåt helt klart. Ett tema, en catchy refräng och ett beat man lätt hänger med i. Jag gillar vanligtvis inte ploj men det här är faktiskt något jag ser fram emot att se.

****

Kroatien – Kraljevi Ulice &75 Cents - Romanca

VA! NEJ! BORT, BORT, BORT! UT UR MITT HUVUD!
Just nu ligger min musiksmak på golvet och skriker av smärta.
Årets sämsta låt inklusive kalkonen, estlänningarna och alla andra sjuka
Påhitt. Nej, ikväll när den här låten går igång så är jag så långt bort från tv:n som möjligt.

-

Bulgarien – Deep Zone & Balthazar – DJ, Take Me Away

De har helt enkelt tagit en låt på kanske en minut och lagt till diverse rymdljud.
Ja, och? Förmodligen kommer det vara 90 % dans på scen och kanske en eller annan DJ som mixar i bakgrunden. Men Bulgarien överraskade förra året, finns en möjlighet även i år.

**

Danmark – Simon Mathew – All Night Long

Den är skön, väldigt enkel. Som att sitta och se på en bilreklam, typ.
Kör de in en bil på scen så kanske det går. Men annars, nej.

**

Georgien – Diana Gurtskaya – Peace Will Come

Efter allt skit som varit och de återstående eurovsionfansen sitter troget kvar så kommer något att bra, äntligen. En smått seg poplåt men som helt klart är en stark låt i jämförelse med det mesta andra. Kanske lyckas ta sig till final och sätter sig strax efter topp tio?

***

Ungern – Csézy – Candlelight

Nja, easy, normalt smäktande och ganska likt Georgien som var innan.
Skillnaden är väl att den här är lite mer ballad och kan antigen få det svårare eller enklare att ta sig till final tack vare Georgien. Kanske de helt enkelt tar ut varandra?

***

Malta – Morena - Vodka

Löjlig början med blir bättre och bättre. Smäller av mot slutet och blir en stark låt.
Och eftersom den är så enkel så minnas man den lätt. Tråkigt bara på att den är för enkel.

**

Cypern – Evdokia Kadi – Femme Fatale

Nja, det är en bra låt som med rätt show kan komma långt. Men ingen fart, inget fläkt och absolut mediokra. Försvinner lätt bland alla andra bidrag.

**

FYR Makedonien – Tamara, Vrcak And Adrijan – Let Me Love You

R’n’B och pop som känns lite Rihanna. Dock är det sämre och smått, smått tråkigt. Jag vill nog helst inte se det här i finalen.

*

Portugal – Vania Fernandes – Senhora Do Mar

Jag gillar det här, anledningen är ganska enkel.
Det är slutet, all internationell musik är över och jag kan äntligen få se ett hav av genomgångar och pausunderhållning. Låten är även smått speciell och självklart
Minns man den eftersom den är sist ut.

***


Till Final: (Europas Val)

*Ukraina

*Lettland

*Georgien

*Albanien

*Schweiz

*Vitryssland

*Bulgarien

*Sverige

*Portugal

*Ungern


/Emil

0 Kommentar(er):